Yleinen

Apua Juoksuanalyysistä

Mikä on juoksuanalyysi?

Juoksuanalyysi tehdään juoksumatolla juosten. Fysioterapeutti kuvaa juoksua sivuilta, takaa ja edestä jonka jälkeen katsotaan se hidastettuna ja etsitään mahdolliset ongelmat. Testataan erilaisilla testeillä kropan puolieroja ja heikkouksia. Kun heikkoudet on löydetty fysioterapeutti antaa ohjeet kuinka voit korjata virheet. Saat juoksustasi parempaa kun juoksutekniikka on kunnossa, minimoit rasitusvammat ja loukkaantumiset. Lisäksi saat varmasti myös voimaa ja nopeutta juoksuun lisää kun tekniikka on kunnossa.

Juoksuanalyysissä 2018

Ennen kuin ehdin lopettaa  juoksun 2018, kävin juoksuanalyysissä elämäni ensimmäisen kerran. Fysioterapeutti oli todella huolissaan etenkin oikeasta jalastani. Lantion tuki petti aina kun oikea jalkani astui maahan, lisäksi jalka kiersi reilusti ulkokautta eteen ja jalka tuli vinossa maahan todella rumasti. Kun lähdimme testaamaan nilkkani liikkuvuutta, en saanut sitä tekemään ulkokiertoa yhtään. Tilanne oli epätodellinen, mitään ei vaan tapahtunut vaikka kuinka yritin.

Teimme lisää paljon eri testejä, ja sain niiden perusteella erilaisia harjoituksia. Voitte olla varmoja että nilkkaa on pyöritelty päivittäin sen jälkeen. Kävin muutamia kertoja pilateksessa ja lisäksi tein lantion hallintaan annettuja harjoituksia useita kertoja viikossa. Juoksuanalyysin myötä aloin kiinnittää muutenkin lisää huomiota liikkuvuuteeni. Keppijumppa on osa päivittäistä ohjelmaani, ja asiakkaillenikin sitä koitan päivittäiseksi tavaksi saada. Te jotka nyt tunsitte piston sydämessä, niin pliis itsenne takia, 5 min.

Juoksuanalyysissä 2019

Juoksussa tulleiden ongelmien takia päätin ottaa yhteyttä uudestaan Marjoon joka teki tämän juoksuanalyysin minulle. Varasin ajan Fysio Freshille, jotta näkisin vieläkö se lantion tuki pettää yhtä pahasti. Onneksi tilanne oli kuitenkin parempi, se ei romahda enää niin kuin ennen. Nyt päästiin siirtymään seuraaviin ongelmiin, mitkä toki olivat tuttuja ennestäänkin, mutta jäivät silloin hieman varjoon isompien ongelmien takia. Kroppa ja jalat oli kuitenkin symmetrisemmät kuin ennen. Kun on saanut jo isommat ongelmat korjattua niin motivaatiota löytyy myös näiden asioiden korjaamiseen varmasti.

Nyt päästiin keskittymään jalkojen juoksulinjoihin. Jalat juoksee samaa viivaa pitkin, ne kiertävät edelleen ulkokautta eteen ja jalkapohja laskeutuu vinossa maahan. Käytän jalan ulkoreunaa enemmän. Keskustellessamme Marjo huomasi myös että seisonkin jalkojen ulkoreunalla jatkuvasti. Kävelin salia edes takaisin, ja koitin keskittyä askeleen jokaiseen vaiheeseen. Etenkin siihen että päkiälle tulee paino tasaisesti ja ponnistan sillä kunnolla, työnnän itseäni eteenpäin. Johan alkoi pakarakin sieltä heräämään. Sain jälleen hyvät vahvistus ohjeet tietyille lihaksille, ja vinkkejä kuinka harjoitelen jalkojen juoksulinjoja. Jo kahden päivän pelkällä kävelyllä olen löytänyt uusia lihaksia jaloistani. Puolen vuoden päästä sitten taas uudestaan katsomaan mitenkä juoksu tästä kehityy.

Olin itse aluksi hieman epäileväinen tähän kaikkee, voiko 30 vuotiaana muuttaa vielä opittuja tapoja, nyt kuitenkin sain uskoa tähän kun huomasi ettei se lantio sieltä enää putoa niin kuin ennen, ihan mahtavaa. Se innostaa todella jatkamaan treenejä, tekemään niitä jopa enemmän, ja tuo uskoa siihen että saan nämäkin ongelmat korjattua. Juoksu ei kuluttaisi niveliäni niin pahasti kuin ennen, ja saisin lisää voimaa ja nopeutta siihen. Jos muutosta todella haluaa, niin kyllä sen myös saa silloin aikaiseksi. Suosittelen tätä analyysiä ehdottomasti kaikille lenkkeilijöille, oli se sitten kävelyä taikka juoksua. Marjo Ingalsuon löydätte siis Fysio Freshiltä Hämeenlinnasta.

 

Teksti: Tiia Kuokkanen

Kuvat. Eetu Valkila

Back To Top